Kerettantervi háló - alsó tagozat
-
Készült: 2005. augusztus 20. szombat
Tartalomjegyzék
4. osztály
Szeptember
Magyar nyelv és irodalom | Szeptemberi csengetés Marék Veronika: Bagollyal nyaraltunk / 1 óra / |
Matematika | Számok és műveletek a 20 000-es számkörben Szöveges feladatok megoldása során az űrmértékekről ta- nultak áttekintése Mértékváltások / 1 óra / Írásbeli összeadás, kivonás A növények, állatok élete és a víz kapcsolatáról készített szöveges feladatok megoldása során az űrmértékekről ta- nultak alkalmazása / 1 óra / |
Környezetismeret | Az élő természet alapismeretei Miről ismered meg az élőlényeket?- az élettelen környeze- ti tényezők / 1 óra / |
Ének-zene | Hej, Jancsika c dal tanulása |
Október
Matematika | A szorzás értelmezése, tulajdonságai Írásbeli szorzás egyjegyű szorzóval Függvényre vezethető szöveges feladatok megoldása so- rán az űrmértékekről tanultak alkalmazása Vízi utazásról készített szöveges feladat során a szorzat változásainak megfigyelése / 1 óra / Az osztás értelmezése, tulajdonságai Írásbeli osztás egyjegyű osztóval Űrmértékekhez kapcsolódó szöveges feladatok megoldá- sa. Következtetés többről egyre Függvényre vezethető szöveges feladatok megoldása a vízben élő állatokhoz kapcsolódóan / 1 óra / A műveletek sorrendje Összetett szöveges feladatok a vízparti élőlényekről / 1 óra / |
Környezetismeret | Testünk és életműködéseink Testünk felépítése és működése / a szervezet 60 %-a víz / |
Ének-zene | Esik az eső c. dal tanulása / 1 óra / |
Magyar nyelv és irodalom | A főnév A földrajzi nevek helyesírása |
Matematika
| Űrtartalommérés Az űrtartalommérésről tanultak áttekintése Űrtartalmak becslése, összehasonlítása, megmérése, kimé- rése alkalmilag választott egységgel, illetve milliliterrel, centiliterrel, deciliterrel, literrel A hektoliter fogalma A tanult mértékegységek átváltása a 20 000-es számkör figyelembevételével / 2 óra / Hosszúságmérés Vízben élő állatok hosszúságadatainak megfigyelése, ké- pek, mennyiségek párosítása / 1 óra / Távolságmérés térképen Folyó-és állóvizek adott adatainak megfigyelése, rendsze- rezése / 1 óra / Tömegmérés Az űrtartalom és tömegmérés közötti kapcsolat meg- figyelése / 1 óra / |
Környezetismeret | Az erdő élete Az erdő szintjei / az élettelen környezeti tényezők / |
Technika | Papírmunkák Vízi madár hajtogatása |
Magyar nyelv és irodalom | Mesevár Benedek Elek: Szent Anna tava Népdalok: Tiszán innen... |
Matematika | Írásbeli szorzás kétjegyű szorzóval Szöveges feladatok megoldása során az űrmértékekről ta- nultak alkalmazása Képről szöveges feladat megfogalmazása az űrmértékek- hez kapcsolódóan / 1 óra / Testek Különböző edények alakjának megfigyelése / 1 óra / |
Testnevelés | Téli foglalkozás a szabadban |
Január
Magyar nyelv és irodalom | A szeretet - az élet Móra Ferenc: Történet a másik csalóról / 1 óra / |
Matematika | Ellentétes mennyiségek A víz halmazállapotváltozásának megfigyelése, a hőmér- séklet mérése / 1 óra / Tört, törtrész Különböző űrtartalmak törtrészének fogalma, előállítása Adott űrtartalom törtrészeinek nagyság szerinti összeha- sonlítása / 1 óra / |
Rajz | Téli élményeim - Hóemberépítés ábrázolása vízfestékkel |
Technika | Tutaj tervezése, készítése / 5 óra / |
Testnevelés | Téli foglalkozás a szabadban |
Magyar nyelv és irodalom | A haza minden előtt Vajda Pál - Lestány Sándor: A Lánchíd regénye Veress Dániel: Az árvízi hajós Vörösmarty Mihály: Az árvízi hajós / 3 óra / |
Matematika | Írásbeli osztás kétjegyű osztóval Szöveges feladatok megoldása során az űrmértékekről ta- nultak alkalmazása Folyó-és állóvizekről készített szöveges feladatok megol- dása Következtetés többről többre az űrmértékekhez kapcsoló- dóan / 1 óra / Időmérés Szöveges feladatban az időmérés és az űrmértékek közti kapcsolat megfigyelése / 1 óra / |
Március
Magyar nyelv és irodalom | Jeles napok Húsvét |
Matematika | Téglatest építése Az űrtartalom és a térfogat kapcsolatának megfigyelése / 1 óra / Sorozatok, összefüggések, grafikonok A víz melegítéséről táblázat, grafikon készítése A víz halmazállapotai Függvényre vezethető szöveges feladatok az űrmértékek- hez kapcsolódóan / 1 óra / Tükrözés, tükrösség Vízben, vízparton élő növények, állatok rajzainak megfi gyelése, tengelyesen szimmetrikus alakzatok tükörtenge- lyének megrajzolása / 1 óra / Hasonlóság, egybevágóság A geometriai transzformációkról korábban tanultak elmé- lyítése - hajó, kacsa rajzolása / 1 óra / |
Környezetismeret | A vizek, vízpartok élővilága Vízi állatok, növények Tavak, folyóvizek élővilága / 6 óra / |
Rajz | Húsvéti tojásfestés - népi motívumok: fűz, hal, madarak |
Technika | Hidak bemutatása - hídmodell készítése / 3 óra / Jeles napok: Húsvét / 1 óra / |
Április
Magyar nyelv és irodalom | Szülőföldem szép határa Varga Domokos: Kis ország a nagy világban A Tisza eredete / eredetmonda / Petőfi Sándor: A Tisza Móricz Zsigmond: A Tiszaháton, ahol gyermek voltam / 4 óra / |
Matematika | Számok és műveletek a 100 000-es számkörben Mértékváltások gyakorlása, az űrmértékekről tanultak al- kalmazása Ismeretterjesztő szöveges feladatok a vízben élő állatokról / 1 óra / Írásbeli szorzás háromjegyű szorzóval Folyó-és állóvizeinkről készített szöveges feladatok meg- oldása / 1 óra / Írásbeli osztás háromjegyű osztóval Vízparti, vízinövényekről készített szöveges feladatok megoldása / 1 óra / |
Környezetismeret | Tájékozódási alapismeretek Hogyan ábrázolja a térkép a vizeket? Az Északi-középhegység hazánk legmagasabb tája - cseppkőbarlang / 2 óra / |
Május
Magyar nyelv és irodalom | Szülőföldem szép határa Varga Domokos: Ballag a vén Duna Eötvös Károly: A Balaton Nagy László: Balaton-parton / 3 óra / Barátunk a természet Cziffeszky István: Kutya az árban Érdekességek az állatok világából: A delfin / 2 óra / |
Matematika | Ismétlés, rendszerezés I. Mérésről, űrmértékekről tanultak rendszerezése Mértékváltások / 1 óra / Ismétlés, rendszerezés II. Szöveges feladatokban az űrmértékekről tanultak alkal- mazása Ismeretterjesztő szöveges feladatok a víz védelméről, fon- tosságáról / 1 óra / Valószínűségi játékok Biztos, lehetetlen, lehetséges állítások megfogalmazása adott képről / vízpart / / 1 óra / |
Technika | Közlekedési eszközök - a vízi közlekedés / 1 óra / |
Matematika | Játékos feladatok Vízben élő állatok rajzának befejezése adott szempontok szerint / 1 óra / |
Környezetismeret | Élettelen környezetünk Miért beteg a folyó? Hogyan mentsük meg beteg folyóinkat? Lakóhelyem és környékének vízvizsgálata / 2 óra / |