Kerettantervi háló - alsó tagozat
-
Készült: 2005. augusztus 20. szombat
Tartalomjegyzék
Alsó tagozat
1. osztály
Szeptember
Magyar nyelv és irodalom | Hangjelek, emberi, állati hangok megfigyelése / 2 óra / Forma megfigyelése / 2 óra / |
Matematika | Összehasonlítások Több, kevesebb, ugyanannyi / 1 óra / |
Ének-zene | Ess, eső... mondóka az egyenletes lüktetés gyakorlására / 1 óra / |
Rajz | Alma festése / 1 óra / |
Technika | Képlékeny anyagok megmunkálása / 2 óra / |
Október
Magyar nyelv és irodalom | A r,c,z,g,n,j hangok tanulása, a tanult betűk ismétlése / 4 óra / A ny, ly, ty, gy, d tanulása, ismétlése / 4 óra / A zs, cs, sz tanulása, ismétlése / 4 óra / |
Matematika | Számok és műveletek 3-ig Vízben, vízparton élő állatok számosságának meghatáro- zása, összehasonlítása / 1 óra / Vízben, vízparton élő állatokról készült rajzról műveletek megfogalmazása. Egyszerű szöveges feladatok vízben élő állatokról / 1 óra / |
Környezetismeret | Évszakok / 1 óra / |
Rajz | Nyomhagyás almával / 1 óra / Színek használata, megnevezése, kipróbálása Őszi fa készítése / 2 óra / |
Technika | Képlékeny anyagok megmunkálása / 3 óra / |
November
Magyar nyelv és irodalom | Este jó... című vers ráismerő olvasása / 2 óra / Halas mese ráismerő olvasása / 2 óra / Kismalac és a farkas című mese feldolgozása / 2 óra / |
Matematika | Számok és műveletek 6-ig Műveletvégzés alapján képek / hajók / színezése, össze- hasonlítása. Hasonlóságok, különbségek megfogalmazása / 1 óra / Akváriumban levő halakról készített rajzról műveletek megfogalmazása, párosítása. Szöveges feladatok a növé- nyek élete és a víz kapcsolatáról / 1 óra / |
Környezetismeret | Ősz Időjárás, az állatok élete, ünnepek, hagyományok / 5 óra / |
Ének-zene | Esik az eső c. dal megtanulása hallás után / 1 óra / |
Rajz | Őszi táj festése / 1 óra / |
Technika | Papírmunkák Csónak hajtogatása / 1 óra / |
December
Magyar nyelv és irodalom | Kiolvasó / 2 óra / Az ősz / 2 óra / Esőcske útja / 2 óra / Karácsonyi népszokások / 2 óra / |
Matematika | Számok és műveletek 8-ig Sorszám fogalmának elmélyítése vízben úszó kacsák alap- ján /1 óra / Páros, páratlan szám fogalmának kialakítása: vízben, víz- parton élő állatok lábainak megfigyelése, megszámlálása rajz alapján. A 0 is páros szám. / 1 óra / |
Környezetismeret | Tél / 1 óra / |
Rajz | Mikulás rajza / 1 óra / Karácsonyi üdvözlőkártya / 1 óra / Téli kép festése / 2 óra / |
Technika | Papírmunkák Pohár hajtogatása / 1 óra / |
Testnevelés | Téli foglalkozás a szabadban / 2 óra / |
Január
Magyar nyelv és irodalom | Oá! Oá! Oá! - baba keresztelése / 2 óra / Télapó postája / 2 óra / A tudatlan hóember / 2 óra / Télapó haragja / 2 óra / Elgurult a macska / 2 óra / |
Matematika | Számok és műveletek 10-ig Téli képről műveletek megfogalmazása. Vízben élő növé- nyek, állatok a szöveges feladatokban / 1 óra / |
Környezetismeret | Tél Téli időjárás A tél örömei, ünnepei, hagyományok Az állatok védelme télen / 5 óra / |
Ének-zene | Tivitovi tács c. dal megtanulása hallás után / 1 óra / |
Rajz | Hóember építése / 1 óra / A tél örömei / 1 óra / |
Testnevelés | Téli foglalkozás a szabadban / 2 óra / |
Február
Magyar nyelv és irodalom | A Kék meg a Sárga c. olvasmány feldolgozása / 2 óra / Kinek mi a kedvenc étele? c. olvasmány feldolgozása / 2 óra / Farsang, kiszézés / 2 óra / |
Matematika | Számok és műveletek 10-től 20-ig Téli játékokról készített képről a kétjegyű számok fogal- mának kialakítása / 1 óra / Mit mivel mérünk? Űrtartalom mérése alkalmilag választott egységekkel. Az űrtartalommérés szabvány egységeinek megismerése / 1 óra / Összeadás és kivonás a 10 átlépésével Szöveges feladatokban, rajzos feladatokban a 10 átlépésé- nek bemutatása, kapcsolódva a vízben levő élőlényekhez / 1 óra / |
Rajz | Meseillusztráció / 2 óra / Farsangi népszokások / 2 óra / |
Technika | Farsangi ünnepkör, népszokások / 1 óra / |
Március
Magyar nyelv és irodalom | A hencegő egér c. mese feldolgozása / 2 óra / Mit ugrálsz hideg? c. olvasmány feldolgozása / 2 óra / Viszontlátásra, hóember! c. olvasmány feldolgozása / 2 óra / Kikelet / 2 óra / Húsvéti népszokások / 2 óra / |
Matematika | Számok és műveletek 14-ig Vízparti képről szöveges feladatok megfogalmazása, táb- lázatok kitöltése / 1 óra / |
Környezetismeret | Hogyan tartom tisztán a testrészeimet? Táplálkozás és egészség / 3 óra / |
Ének-zene | Kis kacsa fürdik c. dal megtanulása hallás után / 1 óra / |
Rajz | Meseillusztráció / 2 óra / |
Technika | Húsvéti ünnepkör, népszokások / 1 óra / |
Április
Magyar nyelv és irodalom | Megy a pohár c. olvasmány feldolgozása / 2 óra / Esőmese / 2 óra / |
Matematika | Számok és műveletek 17-ig Vízpartról, vízről készített képek, egyenletek párosítása / 1 óra / Az űrtartalom mérése Űrtartalmak becslése, összehasonlítása, megmérése, kimé- rése alkalmi és szabvány egységekkel. A liter és a deciliter fogalma, kapcsolata, jelölése. Ismerkedés a mértékváltás- sal. / 2 óra / |
Környezetismeret | Tavasz A tavasz ünnepei / 4 óra / |
Rajz | Séta a városban. Tér alakítása, kifejezése - makettkészítés Utcakép festése / 3 óra / |
Technika | Fonalmunkák Az ehhez kapcsolódó mesterségek / 2 óra / |
Május
Magyar nyelv és irodalom | A három pillangó c. mese feldolgozása / 2 óra / Hét nap c. olvasmány feldolgozása / 2 óra / Négy vándor c. olvasmány feldolgozása / 2 óra / |
Matematika | Számok és műveletek 20-ig Szöveges feladatokban az űrmértékekről tanultak gyakor-/ lása / 1 óra / Játék a tükörrel Vízben a tükörkép megfigyelése / 1 óra / |
Környezetismeret | Élő vagy élettelen? A növények részei Állatok a házban és a ház körül / 3 óra / |
Rajz | Séta az esőben / 1 óra / |
Technika | Építőelemekkkel sí, szánkó építése / 1 óra / |
Június
Matematika | Valószínűségi játékok Időjárási előrejelzések megfogalmazása, összehasonlítása a valósággal / 1 óra / |
Környezetismeret | Nyár / 1 óra / |
Technika | Házimunka, munkamegosztás a családban / 1 óra / |
2. osztály
Szeptember
Matematika | Számok és műveletek 0-tól 20-ig Műveletvégzés alapján képek színezése /kacsa/ / 1 óra / Kerek tízesek 100-ig Nyári vízparti üdülésről készített szöveges feladatok meg- oldása / 1 óra / |
Környezetismeret | A táj, ahol élek Környékünk vizei / 1 óra / |
Rajz | Meseillusztráció: A favágó és a vízitündér / 1 óra / |
Testnevelés | Úszás |
Október
Matematika
| Szorzás, osztás Vízben, vízparton élő állatokról, növényekről készített raj zokról összeadás, szorzás, osztás megfogalmazása. Képek, műveletek párosítása. / 1 óra / |
Ének-zene | Ess, eső,ess c. dal megtanulása hallás után / 1 óra / |
Technika | Famunka A fa útja az erdőtől az otthonig / 1 óra / |
Testnevelés | Úszás |
Magyar nyelv és irodalom | Mesék birodalma A csökönyös kiselefánt A ravasz róka meg az okos vadkacsa A kiskakas gyémánt félkrajcárja A halász és a nagyravágyó felesége című mesék feldolgo- zása / 4 óra / |
Matematika | Maradékos osztás Vízi növényekről készített képek alapján a 2-vel, 5-tel, 10-zel való maradékos osztás gyakorlása / 1 óra / Hasonlítsuk össze! Vízben, vízparton élő állatokról készített kicsinyített, na- gyított, torzított, tükrözött, elforgatott képek összehasonlí- tása. Hasonlóság, egybevágóság megfigyelése. / 1 óra / Tükrözés Vízben, vízparton élő állatokról készített tükrözések meg- figyelése. / 1 óra / |
Technika | Papírgyártás / 1 óra / |
Testnevelés | Úszás |
December
Magyar nyelv és irodalom | Barátunk a természet Esik a hó Hulló pelyhek Tél Tél derekán Mesél a téli erdő c. olvasmányok feldolgozása / 4 óra / |
Matematika | Kétjegyű és egyjegyű számok összeadása és kivonása Vízben, vízparton élő állatokról, növényekről szöveges feladatok megfogalmazása, megoldása / 1 óra / 3-as szorzótábla, osztás 3-mal Vízinövényekről készített rajzról szorzás, osztás megfo- galmazása. Képek, egyenletek párosítása / 1 óra / Az űrtartalom mérése Edények űrtartalmának becslése, megmérése, összehason- lítása. Adott mennyiség kimérése. A liter, a deciliter és a centiliter fogalma, kapcsolatuk. Egyszerű átváltások. Szö- veges feladatok, szöveggel adott függvények. / 2 óra / Kétjegyű számok összeadása és kivonása I. Szöveges feladatokban az űrmértékekről tanultak gyakor- lása / 1 óra / |
Ének-zene | Hull a hó c. dal megtanulása hallás után / 1 óra / |
Testnevelés | Úszás |
Magyar nyelv és irodalom | Mesék birodalma Csalimese Okos pásztorfiú c. mesék feldolgozása / 2 óra / |
Matematika | A tömeg mérése Az űrtartalom és a tömeg mértékegységek közti kapcsolat megfigyelése / 1 óra / Kétjegyű számok kétszerese Mérőszám és mértékegység közti kapcsolat megfigyelése az űrmértékekhez tartozó szöveges feladatok megoldása során. / 1 óra / A 4-es szorzótábla, osztás 4-gyel Téli képek színezése a műveleteknek megfelelően / hóem- ber, téli, erdei táj / / 2 óra / |
Ének-zene | A part alatt c. dal megtanulása hallás után / 1 óra / |
Rajz | Tél Közös téli élmény ábrázolása Hószobor készítése Téli kép / 3 óra / |
Technika | A gyapjú feldolgozása / 1 óra / |
Testnevelés | Úszás |
Február
Magyar nyelv és irodalom | Otthon - család A fiúk A nagy fehér bohóc c. olvasmányok feldolgozása / 2 óra / |
Matematika | Év, évszak, hónap, hét A vizek különböző halmazállapotai az egyes évszakokban / 1 óra / Kétjegyű számok összeadása, kivonása II. Szöveges feladatokban, függvényre vezethető szöveges feladatokban az űrmértékekről tanultak gyakorlása. / 1 óra / A 6-os szorzótábla, osztás 6-tal Vízparton élő rovarokról készített rajzokról összeadások, szorzások, osztások megfogalmazása. / 1 óra / |
Környezetismeret | Egészséges életmód A tisztálkodás / 1 óra / |
Testnevelés | Úszás |
Magyar nyelv és irodalom | Otthon - család Petőfi Sándor: Arany Lacinak |
Matematika | A műveletek sorrendje Összetett szöveges feladatokban a növények élete és a víz kapcsolatáról tanultak elmélyítése / 1 óra / A 7-es szorzótábla, osztás 7-tel Szöveges feladatokban az űrmértékekről tanultak gyakor- lása / 1 óra / A 8-as szorzótábla, osztás 8-cal Függvényre vezethető szöveges feladatok megoldása az űrmértékek gyakorlására / 1 óra / A 9-es szorzótábla, osztás 9-cel Űrtartalmak összehasonlítása, szöveges feladatok megol- dása / 1 óra / |
Környezetismeret | Az időjárás elemei / 1 óra / |
Ének-zene | Esik az eső c dal megtanulása hallás után / 1 óra / |
Testnevelés | Úszás |
Magyar nyelv és irodalom | Otthon - család Tíz kicsi barát c. olvasmány feldolgozása / 1 óra / |
Matematika | A szorzásról, osztásról tanultak kiegészítése 0-val való szorzás megfigyelése / csigák, halak lábainak megszámlálása / Egyenletek, egyenlőtlenségek megoldása az űrmértékek- hez kapcsolódóan / 1 óra / Testek Téglatest, kocka / akváriumok / megfigyelése / 1 óra / Zárójelek használata Összetett szöveges feladatok megoldása a vízben, vízpar- ton található élőlényekhez kapcsolódóan / 1 óra / |
Technika | Építőelemből vitorlás építése / 1 óra / |
Testnevelés | Úszás |
Magyar nyelv és irodalom | Szülőföldünk, környezetünk Hazánk szíve Budapest / 2 óra / |
Matematika | Többféleképpen számolhatunk! Űrmértékekhez kapcsolódó összetett szöveges feladatok megoldása többféleképpen / 1 óra / Kétjegyű számok szorzása, osztása Szöveges feladatok megoldása során az űrmértékekről ta- nultak elmélyítése / 1 óra / Év végi ismétlés Az űrmértékekről tanultak rendszerezése, szöveges felada- tok megoldása során az űrmértékekről tanultak elmélyítése / 1 óra / |
Környezetismeret | A vízpart életközössége / 3 óra / |
Technika | Háztartástan és életvitel Takarékosság A közelben lévő szolgáltató egységek felkeresése / 1 óra / |
Testnevelés | Úszás |
Június
Matematika | Biztos, lehetséges, lehetetlen Valószínűségi játékok, a mindennapi élet véletlen jelensé- geinek megfigyelése, lejegyzése / időjárás előrejelzés / / 1 óra / |
Testnevelés | Úszás |
3. osztály
Szeptember
Magyar nyelv és irodalom | Beszélgetés a nyári élményekről / 1 óra / |
Matematika | Számok és műveletek a 200-as számkörben I. Függvényre vezethető szöveges feladatok megoldása so- rán az űrmértékekről tanultak felelevenítése / 1 óra / Az űrtartalom mérése Az űrtartalommérésről tanultak áttekintése A tanult mértékegységek átváltása a 200-as számkörbe Grafikonok vizsgálata / 1 óra / |
Környezetismeret | A növények élete A növény és az állat életéhez szükséges környezeti feltéte- lek / 1 óra / A növény tápanyagai / 1 óra / A növény szaporodása / bab, makk csíráztatása / / 1 óra / A magból új növény fejlődik - a csíráztatott bab elültetése |
Rajz | Nyári élmény mgörökítése tetszőleges technikával / 1 óra / |
Technika | Tárgyak vízparti növényekből - népi játékszerek készítése Gúzskötés fűzfavesszőből / 2 óra / |
Magyar nyelv és irodalom | Egyszer volt, hol nem volt... Lev Tolsztoj: A hangya és a galamb Az üres virágcserép Az elátkozott béka c. mesék feldolgozása / 3 óra / |
Matematika | Számok és műveletek a 200-as számkörben II. Szöveges feladatok megoldása során az űrmértékekről ta- nultak elmélyítése, mérőszám, mértékegység kapcsolatá- nak / fordított arányosság / megfigyelése / 1 óra / Téglatest, kocka, téglalap, négyzet. Hasonlóság, egybevá- góság. Merőlegesség, párhuzamosság Testek, síkidomok vizsgálata / különböző akváriumok /: lapok, csúcsok, élek megfigyelése / 1 óra / |
Környezetismeret | Tanulmányi kirándulás Majkra - a tó élőlényeinek megfi- gyelése / 1 óra / Figyeljük meg az őszi időjárást! A csapadék különböző formái / 1 óra / |
Ének-zene | Weöres Sándor verseire ritmus-és dallamimprovizációk |
Rajz | A tanulmányi kiránduláson megfigyeltek ábrázolása / 2 óra / |
Magyar nyelv és irodalom | Egyszer volt, hol nem volt... Megitatják a fűzfát Népdalok: Túl a Tiszán... / 2 óra / |
Matematika | Számok és szóbeli műveletek a 2000-es számkörben Szöveges feladatok megoldása során az űrmértékekről ta- nultak elmélyítése / 1 óra / Űrtartalommérés Űrtartalmak becslése /a kerekítésről tanultak alkalmazása/, összehasonlítása, megmérése, kimérése. A mértékegységek /ml, cl, dl, l/ rendszerezése. Átváltások. Az űrtartalom mérésére használt eszközök a háztartásban / 2 óra / |
Technika | A papírgyártás folyamatának megbeszélése / 1 óra / |
Magyar nyelv és irodalom | Barátunk a természet! Juhász Ferenc: A kertekre leszállt a dér Áprily Lajos: Meteorológusok Berkes Péter: A nagy varázsló és teremtményei / 3 óra / |
Matematika | Írásbeli összeadás, kivonás Szöveges feladatok megoldása során az űrmértékek közti kapcsolatról tanultak elmélyítése, mértékváltások gyakor- lása. Az adatok összevetése a valósággal. / 2 óra / |
Környezetismeret | Az állatok élete, életműködései Az ember hatása a növények és az állatok életére: környe- zetvédelem, a vizek szennyezésének következményei / 1 óra / |
Ének-zene | Weöres Sándor: Vers táncritmusban című versének ritmi- zálása / 1 óra / |
Rajz | Karácsonyi üdvözlőkártya készítése / a hó megjelenítése / |
Technika | Ablakdíszek készítése - hópelyhek |
Testnevelés | Téli foglalkozás a szabadban |
Magyar nyelv és irodalom | A szeretet az élet Victor Hugo: A kalács Móra Ferenc: A szánkó |
Matematika | Összetett feladatok Összetett szöveges feladatok a vízben,vízparton élő álla- tok életéről, méreteiről / 1 óra / Egyenletek, egyenlőtlenségek Űrmértékekről tanultak elmélyítése, mennyiségek megha- tározása, két érték közé szorítása / 1 óra / Vegyes feladatok Űrmértékek kapcsolatáról tanultak elmélyítése, mértékvál- tások gyakorlása. Szöveges feladatokban a vízben élő álla- tok rekordjainak megfigyelése / 1 óra / |
Környezetismeret | Testünk, életműködéseink A légzés és a vérkeringés Az egészséges életmód / 2 óra / Környezetünkben történő változások Mikor keletkezik a jég? Miért olvad a jég? Mi történik, ha a vizet melegítjük? / 3 óra / |
Ének-zene | Készen áll már a híd c. dal megtanulása hallás után |
Rajz | Téli élmények, téli kép készítése - viaszkarc / 2 óra / |
Technika | Fonalmunkák Fonalkészítés, fonalfeldolgozás / 1 óra / |
Testnevelés | Téli foglalkozás a szabadban |
Február
Magyar nyelv és irodalom | Haza csak egy van Gárdonyi Géza: Éjjel a Tiszán / 1 óra / |
Matematika | Ellentétes mennyiségek A víz különböző halmazállapotának megfigyelése / 1 óra / Geometriai játékok Vízben, vízparton élő állatokról készült rajzokon szimmet- rikus formák keresése. Hasonlóság, egybevágóság megfi- gyelése / kacsa rajza /. Hasonló alakzatok előállítása / hal / / 1 óra / |
Környezetismeret | Környezetünkben történő változások Folyékony, szilárd, légnemű Az életet adó víz Hová tűnik a vízbe tett cukor? / 3 óra / |
Rajz | Téli kép festése temperával / 1 óra / |
Magyar nyelv és irodalom | Jeles napok Húsvét / 1 óra / |
Matematika | Írásbeli szorzás Szöveges feladatok megoldása során az űrmértékekről ta nultak gyakorlása. Szöveges feladatokbana növények, ál- latok élete és a víz kapcsolata / 2 óra / Űrtartalommérés hektoliterrel A hektoliter fogalma. Mérések, feladatok az űrtartalom ta- nult mértékegységeinek alkalmazásával. / 2 óra / |
Környezetismeret | Ismerkedünk hazánkkal Barangolás hazánk tájain / 1 óra / |
Április
Matematika | Írásbeli osztás Szöveges feladatok az űrtartalom tanult mértékegységei- nek alkalmazásával. Egyenletek, egyenlőtlenségek megol- dása az űrmértékekről tanultak alkalmazásával / 2 óra / Ismerkedés a törtekkel Különböző űrtartalmak törtrészének fogalma. Ugyanazon űrtartalom különböző törtrészének összehasonlítása /1 óra/ |
Környezetismeret | Ismerkedünk hazánkkal Természeti értékeink / 1 óra / |
Magyar nyelv és irodalom | Barátunk a természet Móra Ferenc: A világ vándora Illyés Gyula: Hídon / 2 óra / |
Matematika | Nagyítás, kicsinyítés Nagyított, kicsinyített kép előállítása rácson - kacsa, hajó rajza Nagyított, kicsinyített, torzított rajzok összehasonlítása - kancsó víz / 1 óra / Alaprajzok, térképek Térképvázlat segítségével a városi tó egy részének bejárá- sa / 1 óra / Kerület, terület Akvárium adatainak megmérése alapján az alaprajz elké- szítése. Hajó rajzának átdarabolása téglalappá, területének meghatározása / 2 óra / Ismétlés, rendszerezés Az űrmértékekről tanultak elmélyítése. Mértékváltások / 1 óra / |
Környezetismeret | Ismerkedünk hazánkkal Szárazföldön, vízen, levegőben / 1 óra / |
Ének-zene | A Tisza, a Duna zavarodik c dal tanulása / 1 óra / |
Technika | Háztartástan, életvitel A testápolás / 1 óra / |
Június
Matematika | Hányféleképpen? Játékos kombinatorikai feladatok megoldása Hányféleképpen ülhetnek a gyerekek a csónakba? / 1 óra / |
Rajz | Nyári tervek - szabadon választott technikával / 1 óra / |
4. osztály
Szeptember
Magyar nyelv és irodalom | Szeptemberi csengetés Marék Veronika: Bagollyal nyaraltunk / 1 óra / |
Matematika | Számok és műveletek a 20 000-es számkörben Szöveges feladatok megoldása során az űrmértékekről ta- nultak áttekintése Mértékváltások / 1 óra / Írásbeli összeadás, kivonás A növények, állatok élete és a víz kapcsolatáról készített szöveges feladatok megoldása során az űrmértékekről ta- nultak alkalmazása / 1 óra / |
Környezetismeret | Az élő természet alapismeretei Miről ismered meg az élőlényeket?- az élettelen környeze- ti tényezők / 1 óra / |
Ének-zene | Hej, Jancsika c dal tanulása |
Október
Matematika | A szorzás értelmezése, tulajdonságai Írásbeli szorzás egyjegyű szorzóval Függvényre vezethető szöveges feladatok megoldása so- rán az űrmértékekről tanultak alkalmazása Vízi utazásról készített szöveges feladat során a szorzat változásainak megfigyelése / 1 óra / Az osztás értelmezése, tulajdonságai Írásbeli osztás egyjegyű osztóval Űrmértékekhez kapcsolódó szöveges feladatok megoldá- sa. Következtetés többről egyre Függvényre vezethető szöveges feladatok megoldása a vízben élő állatokhoz kapcsolódóan / 1 óra / A műveletek sorrendje Összetett szöveges feladatok a vízparti élőlényekről / 1 óra / |
Környezetismeret | Testünk és életműködéseink Testünk felépítése és működése / a szervezet 60 %-a víz / |
Ének-zene | Esik az eső c. dal tanulása / 1 óra / |
Magyar nyelv és irodalom | A főnév A földrajzi nevek helyesírása |
Matematika
| Űrtartalommérés Az űrtartalommérésről tanultak áttekintése Űrtartalmak becslése, összehasonlítása, megmérése, kimé- rése alkalmilag választott egységgel, illetve milliliterrel, centiliterrel, deciliterrel, literrel A hektoliter fogalma A tanult mértékegységek átváltása a 20 000-es számkör figyelembevételével / 2 óra / Hosszúságmérés Vízben élő állatok hosszúságadatainak megfigyelése, ké- pek, mennyiségek párosítása / 1 óra / Távolságmérés térképen Folyó-és állóvizek adott adatainak megfigyelése, rendsze- rezése / 1 óra / Tömegmérés Az űrtartalom és tömegmérés közötti kapcsolat meg- figyelése / 1 óra / |
Környezetismeret | Az erdő élete Az erdő szintjei / az élettelen környezeti tényezők / |
Technika | Papírmunkák Vízi madár hajtogatása |
Magyar nyelv és irodalom | Mesevár Benedek Elek: Szent Anna tava Népdalok: Tiszán innen... |
Matematika | Írásbeli szorzás kétjegyű szorzóval Szöveges feladatok megoldása során az űrmértékekről ta- nultak alkalmazása Képről szöveges feladat megfogalmazása az űrmértékek- hez kapcsolódóan / 1 óra / Testek Különböző edények alakjának megfigyelése / 1 óra / |
Testnevelés | Téli foglalkozás a szabadban |
Január
Magyar nyelv és irodalom | A szeretet - az élet Móra Ferenc: Történet a másik csalóról / 1 óra / |
Matematika | Ellentétes mennyiségek A víz halmazállapotváltozásának megfigyelése, a hőmér- séklet mérése / 1 óra / Tört, törtrész Különböző űrtartalmak törtrészének fogalma, előállítása Adott űrtartalom törtrészeinek nagyság szerinti összeha- sonlítása / 1 óra / |
Rajz | Téli élményeim - Hóemberépítés ábrázolása vízfestékkel |
Technika | Tutaj tervezése, készítése / 5 óra / |
Testnevelés | Téli foglalkozás a szabadban |
Magyar nyelv és irodalom | A haza minden előtt Vajda Pál - Lestány Sándor: A Lánchíd regénye Veress Dániel: Az árvízi hajós Vörösmarty Mihály: Az árvízi hajós / 3 óra / |
Matematika | Írásbeli osztás kétjegyű osztóval Szöveges feladatok megoldása során az űrmértékekről ta- nultak alkalmazása Folyó-és állóvizekről készített szöveges feladatok megol- dása Következtetés többről többre az űrmértékekhez kapcsoló- dóan / 1 óra / Időmérés Szöveges feladatban az időmérés és az űrmértékek közti kapcsolat megfigyelése / 1 óra / |
Március
Magyar nyelv és irodalom | Jeles napok Húsvét |
Matematika | Téglatest építése Az űrtartalom és a térfogat kapcsolatának megfigyelése / 1 óra / Sorozatok, összefüggések, grafikonok A víz melegítéséről táblázat, grafikon készítése A víz halmazállapotai Függvényre vezethető szöveges feladatok az űrmértékek- hez kapcsolódóan / 1 óra / Tükrözés, tükrösség Vízben, vízparton élő növények, állatok rajzainak megfi gyelése, tengelyesen szimmetrikus alakzatok tükörtenge- lyének megrajzolása / 1 óra / Hasonlóság, egybevágóság A geometriai transzformációkról korábban tanultak elmé- lyítése - hajó, kacsa rajzolása / 1 óra / |
Környezetismeret | A vizek, vízpartok élővilága Vízi állatok, növények Tavak, folyóvizek élővilága / 6 óra / |
Rajz | Húsvéti tojásfestés - népi motívumok: fűz, hal, madarak |
Technika | Hidak bemutatása - hídmodell készítése / 3 óra / Jeles napok: Húsvét / 1 óra / |
Április
Magyar nyelv és irodalom | Szülőföldem szép határa Varga Domokos: Kis ország a nagy világban A Tisza eredete / eredetmonda / Petőfi Sándor: A Tisza Móricz Zsigmond: A Tiszaháton, ahol gyermek voltam / 4 óra / |
Matematika | Számok és műveletek a 100 000-es számkörben Mértékváltások gyakorlása, az űrmértékekről tanultak al- kalmazása Ismeretterjesztő szöveges feladatok a vízben élő állatokról / 1 óra / Írásbeli szorzás háromjegyű szorzóval Folyó-és állóvizeinkről készített szöveges feladatok meg- oldása / 1 óra / Írásbeli osztás háromjegyű osztóval Vízparti, vízinövényekről készített szöveges feladatok megoldása / 1 óra / |
Környezetismeret | Tájékozódási alapismeretek Hogyan ábrázolja a térkép a vizeket? Az Északi-középhegység hazánk legmagasabb tája - cseppkőbarlang / 2 óra / |
Május
Magyar nyelv és irodalom | Szülőföldem szép határa Varga Domokos: Ballag a vén Duna Eötvös Károly: A Balaton Nagy László: Balaton-parton / 3 óra / Barátunk a természet Cziffeszky István: Kutya az árban Érdekességek az állatok világából: A delfin / 2 óra / |
Matematika | Ismétlés, rendszerezés I. Mérésről, űrmértékekről tanultak rendszerezése Mértékváltások / 1 óra / Ismétlés, rendszerezés II. Szöveges feladatokban az űrmértékekről tanultak alkal- mazása Ismeretterjesztő szöveges feladatok a víz védelméről, fon- tosságáról / 1 óra / Valószínűségi játékok Biztos, lehetetlen, lehetséges állítások megfogalmazása adott képről / vízpart / / 1 óra / |
Technika | Közlekedési eszközök - a vízi közlekedés / 1 óra / |
Matematika | Játékos feladatok Vízben élő állatok rajzának befejezése adott szempontok szerint / 1 óra / |
Környezetismeret | Élettelen környezetünk Miért beteg a folyó? Hogyan mentsük meg beteg folyóinkat? Lakóhelyem és környékének vízvizsgálata / 2 óra / |