Kerettantervi háló - felső tagozat
-
Készült: 2005. augusztus 20. szombat
Tartalomjegyzék
Felső tagozat
5. évfolyam:
Szeptember
Magyar nyelv és irodalom: | Andersen: A rendíthetetlen ólomkatona (2 óra) |
Történelem: | Víz alatti régészet ( 1óra) |
Természetismeret: | A gyümölcsök vízigénye, víztartalma (2óra) Hamvas héj és csapadék összefüggése (1óra) |
Technika: | A háborítatlan környezet - vizeink kialakulása Alapvető szükségleteink - víz fontossága, takarékoskodás jelentősége |
Angol/német nyelv | London-Temse folyó, Állatlexikon (4 óra) |
Október
Magyar nyelv és irodalom: | Nemes Nagy Ágnes: Jeromos, a remeterák (2 óra) |
Történelem: | A víz szerepe az őskori ember életében (1 óra) |
Természetismeret: | A szántóföldi növények vízigénye (2 óra) |
Technika és életvitel: | Lakás - a víz jelentősége a lakásépítésben(1 óra) |
Angol/Német nyelv | Monster in the lake(1 óra) |
November
Matematika: | Űrtartalom mérése, (1 óra) Térfogat kiszámítása (2 óra) |
Magyar nyelv és irodalom: | Puskin: Mese a halászról és a kis halról ( 2 óra) |
Történelem: | Öntözéses földművelés |
Ének-zene: | Esik eső, zúg a gát c. dal (1 óra) |
Természetismeret: | A házikacsa testfelépítése, táplálkozása hogyan alkalmazkodott a vízi életmódhoz? A víz szerepe a fecskék életében (2 óra) |
Technika és életvitel: | A ruházkodás és anyagai - a víz felhasználása az alapanyagok készítésénél, feldolgozásánál Gyakorlati foglalkozás: téli képek, gipszfigurák készítése |
December
Matematika: | A víz hőmérséklete, tengerszinttől való távolság (1 óra) |
Magyar nyelv és irodalom: | Görög mítoszok (5 óra) |
Történelem: | Öntözéses földművelés, monszun |
Ének-zene: | Nagyváradi kikötőben c. dal (1 óra) |
Természetismeret: | Vizek ábrázolása a térképen (1 óra) Vizek fajtái. Halmozállapotok (1 óra) |
Informatika: | Rajzolóprogram használata: hajó rajza (Paint, 1 óra) |
Technika és életvitel: | A táplálkozás és anyagai - jelentősége táplálkozási étel feldolgozási eljárásoknál Gyakorlati foglalkozás: A víz különböző megjelenési formái (hó, jég..) |
Január
Matematika: | Különböző térfogatú folyadékok, összeöntése, széttöltése (1 óra) |
Magyar nyelv és irodalom: | Ödüsszeia ( 2 óra) |
Testnevelés | Hólabdázás, szánkózás, hóemberépítés, célbadobás |
Történelem: | Vízi csaták, hajózás rövid története |
Természetismeret: | A víz munkája helységekben. A víz mint külső erő (1óra) |
Technika és életvitel: | Települések kialakítása és fejlesztése - városiasodásnál a szerepe |
Angol/Német nyelv | Évszakok- tél-hó, nyár-víz, |
Február
Matematika: | Ponthalmazok távolsága. Folyó távolsága , háztól-forrás távolsága ( 1 óra) |
Magyar nyelv és irodalom: | Biblia, bibliai részletek ( 1 óra) (Az özönvíz ) Petőfi Sándor: János vitéz ( 1 óra) Toldi (2 óra) |
Testnevelés | Hólabdázás, hócsata, szánkózás |
Történelem: | Víz a világképekben, a tenger és az ember |
Természetismeret: | A víz szerepe az alföldek kialakulásában (1 óra) A víz szerepe a talaj keletkezésében ( 1óra) |
Technika és életvitel: | Zöld területek-A zöld növényzet szerepe, életfeltételei |
Március
Matematika: | Folyadékok törtrészének kiszámítása (2óra) |
Magyar nyelv és irodalom: | Petőfi Sándor János vitéz ( 3óra) |
Történelem: | A víz és a mondák világa |
Ének-zene: | Vivaldi: A négy évszak A tavasz I. tétel -zenehallgatás |
Természetismeret: | A Balaton (1 óra) A tavak keletkezése és pusztulása ( 2óra) |
Technika és életvitel: | Települések kialakítása és fejlesztése - -csatornázás szerepe, jelentősége
|
Április
Matematika: | Vízállás változásának szemléltetése grafikonon ( 1óra) |
Ének-zene: | Vivaldi: A négy évszak A tél II. tétel -zenehallgatás |
Természetismeret: | Lakóhelyünk vizei, a népi elnevezések eredete ( 2óra) |
Technika és életvitel: | Élet a településeken- egészségünk fejlesztése, ásványvizek szerepe |
Angol/Német nyelv: | Verseny-Race on take - Balaton |
Május - Június
Az év végi ismételésnél a korábbi témákat újból tárgyaljuk.
Történelem: | A víz szerepe a nomád életmódban, A Kárpát-medence folyóvizei |
Természetismeret: | A Dunántúl vízrajza (1óra) A víz szerepe a gazdasági tevékenységekben (1óra) |
Angol/Német nyelv: | Jahreszeiten Das Wetter (4 óra) |
6. évfolyam:
Szeptember
Matematika: | Űrtartalom mérése, (1óra), Térfogatszámítás (2 óra) |
Magyar nyelv és irodalom: | Arany János Rege a csodaszarvasról (2óra) |
Természetismeret: | Csapadék mennyiség -erdőfajták (1 óra) Spórás szaporodás és a víz Az aljnövényzet vízigénye (1 óra) |
Technika: | Az ember átalakítja környezetét- A víz szerepe a fejlődésben Növekvő és változó szükségletek |
Október
Matematika: | A víz hőmérséklete. Tengerszinttől való távolság ( 1óra) |
Magyar nyelv és irodalom: | Csőrsz árka(1 óra) A fehér ló mondája ( 1 óra). a balatoni kecskekörön ( 1óra) |
Történelem: | A tiszta víz szerepe a középkori városban. Búvár Kund. A Duna mint hadi közlekedési út. |
Természetismeret: | A nedvességet kedvelő állatok pl: éti csiga ( 1 óra) |
Technika és életvitel: | Korszerű anyagok alkalmazása -A víz szerepe az építkezésnél |
November
Matematika: | Folyadékok törtrészének kiszámítása ( 1 óra) |
Történelem: | A muhi csata a víz a hadviselésben. A víz próba |
Ének-zene: | Karai József: Estéli nótázás c kórusmű zenehallgatás ( 1óra) |
Természetismeret: | A rét víz viszonyai. (1óra) Nedves rétek - száraz rétek: eltérés az élővilág között (2 óra |
Technika és életvitel: | A lakás pereme- a lakás peremét érő vízhatások(talajvíz, talajnedvesség, pára, légköri csapadék┬ů) |
Angol/Német nyelv: | Élet az óceánban, Life in the oceans Die Piraten (tengerek, ásványok) (1 óra) |
December
Matematika: | Különböző térfogatú folyadékok összeadása, kivonása ( 2óra) |
Természetismeret: | A víz az időjárás eleme (1 óra) A víz körforgása, csapadék fajták (1óra) |
Technika és életvitel: | Gyakorlati foglalkozás: A víz megjelenési formáinak ábrázolása, elkészítése különböző technikai megoldások keretében. |
Január
Matematika: | Térfogat mértékegységének átváltása (2 óra) |
Testnevelés | Hólabdázás, szánkózás, hóemberépítés és célbadobás |
Történelem: | A nándorfehérvári diadal |
Természetismeret: | Óceánok (1óra) Tengerek éghajlat alakító hatása (1 óra) |
Technika és életvitel: | Lakberendezés- Textíliáknál való szerepe, higiéniai jelentősége |
Február
Matematika: | Grafikonok: víz hőmérsékletének, ábrázolása folyó vízállása (1óra) |
Magyar nyelv és irodalom: | Toldi (2 óra) |
Testnevelés | Hólabdázás, szánkózás |
Történelem: | Mohácsi csata: Cselepatak |
Ének-zene: | Mozart: Vágyódás a tavasz után c. dal (1óra) |
Természetismeret: | A folyók szerepe az Alföld kialakulásában ( 1 óra) Csapadékhiány - aszály (1 óra) Árvíz |
Informatika: | Szövegszerkesztés, formázás: A víz szerepe a háztartásban ( 1 óra) |
Technika és életvitel: | Növények a lakásban - a megfelelő gondozásban betöltött szerepe |
Angol/Német nyelv: | Colombus: shigs to America |
Március
Matematika: | Arányossági feladatok víz térfogatára ( 2óra) |
Történelem: | A nagy felfedezések, az óceánok szerepe. A tengeri kikötők és az ipar fejlődése |
Ének-zene: | Beethoven: VI. szinfónia 4. tétel: A zivatar (1 óra) |
Természetismeret: | A Dunántúli dombság vízrajza ( 1óra) A Dunántúli középhelység vízrajza (1 óra) Karsztvíz |
Technika és életvitel: | Mindennapjaink-ottoni munkálkodásban való felhasználása |
| ( konyha, fürdőszoba, takarítás.., élelmiszereinkben való mennyisége) |
Április
Történelem: | Néva: Ablakot nyitni Európára |
Ének-zene: | Tisza partján c. dal (1óra) |
Természetismeret: | Szervezetünk vízháztartása. Víz szerepe az életünkben: oldószer szállító (1 óra) |
Technika és életvitel: | Egészségünk fejlesztése - szerepe az egészség megőrzésében |
Angol/Német nyelv: | Ausflige in die Gegand ( Odera, Spree-erdő) (3 óra) |
Május - Június
Az év végi ismételésnél a korábbi témákat újból tárgyaljuk.
Történelem: | Végvári harcok a terep és a folyók szerepe |
Természetismeret: | A víz szerepe a gyógyításban (égés, láz, mérgezés (1 óra) Tisztálkodás , egészséges életmód. Csapadék - havasi állattartás erdőgazdálkodás összefüggései |
Angol/Német nyelv: | Spreewald (3 óra ) Berlin |
7. évfolyam:
Szeptember
Magyar nyelv és irodalom: | Vizek védelmében ( 2óra) |
Földünk és környezetünk: | Afrika vizei ( 1óra) |
Történelem: | Az első tengeralattjárók, hajócsaták |
Ének-zene: | Megfogtam egy szúnyogot c. dal (Duna, Tisza) 1 óra |
Technika: | Anyagi javak előállítása - A víz szerepe a fogyasztásban. |
Angol/német nyelv | Wohnen in Hausen (lakhelyek - folyók, időjárás) |
Biológia: | Vizek, vízpartok életközössége ( 2óra) Vizes élőhelyek védelme (1 óra) |
Fizika: | Az anyag belső szerk. , vizek szennyezése Termikus kölcsönhatás , időjárás |
Ember és társ. ism., etika: | Test és lélek harmóniája, vizisport, időtöltés ( 1 óra) |
Október
Matematika: | Folyadékok törtrészének kiszámítása ( 1 óra) |
Földünk és környezetünk: | Austrália, óceánia természeti viszonyai |
Történelem: | A víz szerepe az ipari forradalomban |
Technika és életvitel: | Energia előállítása és felhasználása - Vízi energia |
Angol/Német nyelv | Orientiery (2 óra (tájékozódás- hidak) |
Biológia: | Az esőerdők, növényeinek és állatainak alkalmazkodása a csapadék viszonyokhoz ( 2 óra) |
November
Földünk és környezetünk: | Amerika vizei (1 óra) |
Történelem: | A víz szerepe az államhatárokban |
Ének-zene: | Schubert: A pisztráng c. dal |
Technika és életvitel: | Gyakorlati foglalkozás: - Víz különböző halmazállapotának ábrázolása (elkészítése) |
Angol/Német nyelv: | London |
Biológia: | Szavannák változása a csapadék függvényében. ( 1óra) Az élővilág alkalmazkodása a szárazsághoz a sivatagokban ( 1óra). |
December
Magyar nyelv és irodalom: | Petőfi Sándor: Föltámadott a tenger ( 2 óra) |
Földünk és környezetünk: | Dél-Amerika Sarkvidékek (1óra) |
Történelem: | A Duna és a Lánchíd, gőzhajózás |
Technika és életvitel: | Korszerű anyagok előállítása és felhasználása - előállításnál és felhasználásnál való szerepe |
Biológia: | A csapadék hatása a puszták és a tajga élővilágára |
Fizika: | Hatás - ellenhatás (evezés, vitorlás hajó) |
Ember és társ. ism., etika: | Bűn és erény: vizeink védelme (1 óra) |
Január
Matematika: | Víz térfogatának kiszámítása (2óra) |
Testnevelés | hólabdázás, hóemberkészítés + szánkózás |
Földünk és környezetünk: | Ázsia vizei (1 óra) |
Történelem: | Folyók, tavak az 1848-49-es szabadságharcban |
Technika és életvitel: | Lakókörnyezetünk rendszerei-Növények környezetünkben, ápolásuk, gondozásuk |
Biológia: | Magassági növényzet változása a csapadék függvényében (1óra) |
Fizika: | Közegellenállási erő (úszás, vitorlázás, vízben futás) (1 óra) |
Február
Matematika: | Grafikonok: víz hőmérsékletének, folyó vízállásának ábrázolása |
Testnevelés | Hólabdázás, szánkózás, hóember építés + célbadobás |
Történelem: | Folyók szerepe az USA polgárháborújában |
Ének-zene: | Smetana: Moldva c. szinfonikus költ.(zenehallgatás) |
Technika és életvitel: | Lakóházak, lakások fűtési rendszeri-alkalmazás |
Angol/Német nyelv: | Grenada Münchhausen (2 óra) |
Biológia: | Az élőlények tűrőképessége a vízzel, páratartalommal szemben |
Fizika: | A folyadékok nyomása - hidrosztatikai nyomás Közlekedőedények, hajszálcsövek(termőtalaj kiszáradása) |
Március
Matematika: | Arányossági feladatok (víz térfogata |
Földünk és környezetünk: | Európa vizei |
Történelem: | Vízzel kapcsolatos találmányok a XIX. sz. végén |
Informatika: | Keresőprogramok a világhálón. Vizek élővilága Érdekes oldalak. (2 óra) |
Technika és életvitel: | Konyhatechnikai rendszerek - ételkészítés |
Biológia: | Az életközösségek anyagforgalma és a víz |
Fizika: | Felhajtóerő, Archimédesz törvénye Testek úszása, lebegése, merülése.(hajók úszása, jéghegyek ) |
Április
Földünk és környezetünk: | Észak-Európa természeti adottságai Bnelux-államok Franciaország természeti adottságai |
Történelem: | A víz szerepe az OMM gazdaságában |
Technika és életvitel: | Egészségünk fejlesztése- ásványvizek, forrásvizek szerepe |
Fizika: | Hőterjedés: hőáramlás folyadékba (áramlatok a vizekben) |
Ember és társ. ism., etika: | Az ember és természet kapcsolata: vízvédelem, szennyvíztisztítás |
Május - Június
Az év végi ismételésnél a korábbi témákat újból tárgyaljuk.
Földünk és környezetünk: | Dél-Európa természeti adottságai ( 1 óra) |
Történelem: | Az I. világháború tengeri csatái, búvárhajók A Lousitania és a Titanic |
Ének-zene: | Szépen úszik a vadkacsa c. dal (1 óra) |
Technika és életvitel: | Közlekedés - a vízi közlekedés fejlődése, szerepe |
Biológia: | A növények szaporodása és a víz összefüggései A vízi állatok testfelépítése. Hogyan alkalmazkodott az élettérhez? |
Fizika: | Halmazállapot változások. ( olvadás, párolgás, fagyás, forrás) a jég felszín formálása, fagyveszély |
Ember és társ. ism., etika: | A víz szerepe különböző vallásokban |
8. évfolyam:
Szeptember
Magyar nyelv és irodalom: | Ady Endre: Párizsban járt az ősz |
Földünk és környezetünk: | Közép-Európa vízrajza Lengyelország, Németország, Svájc, Ausztria |
Történelem: | Ismétlés: folyók, tavak, tengerek. a 7. osztályos tananyagban |
Ének-zene: | Mély a Tiszának a széle c. dal |
Technika: | Az ember átalakítja környezetét - A víz felhasználása az építkezésben |
Angol/német nyelv | The Titanic |
Biológia: | A víz a sejtek anyaga Vízszabályozás a bőrön át. |
Október
Matematika: | Arányossági feladatok víz térfogata |
Magyar nyelv és irodalom: | Móricz Zsigmond: Hét krajcár A kondás legszennyesebb inge |
Földünk és környezetünk: | Szlovákia Románia természeti adottságai |
Történelem: | Óriás vízerőművek a SZU-ban |
Ének-zene: | Által mennék én a Tiszán c. dal |
Technika és életvitel: | Közműrendszerek létrehozása és működtetése- A víz útja, körforgása, szennyezőanyagok, vízellátás csatornázás, vízellátó helyek. |
Biológia: | A víz szerepe a tisztaságban |
Fizika: | Egyenáram, váltóáram hatásai (merülő forralás, vízbontás) |
November
Matematika: | Ponthalmazok távolsága: folyó, partvonal távolsága |
Földünk és környezetünk: | Magyarország vizei Állóvizek, vízgazdálkodásunk |
Történelem: | Folyók és demarkációs vonalak |
Ének-zene: | Bárdos Lajos: Széles a Duna c. kórusmű, zenehallgatás |
Technika és életvitel: | Energiaellátó rendszerek - elsődleges és átalakított energiák, környezetbarát energiarendszerek |
Angol/Német nyelv | :Travel to Paris, London |
Biológia: | A víz körforgása az anyagcserefolyamtokban. A víz mint tápanyag. |
Fizika: | Teljesítményszámítása-vízmelegítő |
December
Matematika: | Vizen úszó test távolsága parttól, Térfogatmértékegységek |
Földünk és környezetünk: | Az Alföld természeti viszonyai |
Történelem: | A Trianon miatt elveszett vizeink |
Technika és életvitel: | Gyakorlati foglalkozás - A víz megjelenési formáinak modellezése különböző technikai megoldások révén |
Biológia: | A tiszta ivóvíz fontossága |
Mozgókép és média ism. | Vízzel kapcsolatos dokumentumfilmek megtekintése |
Január
Matematika: | Testek térfogata: pl: akváriumban mennyi víz fér |
Magyar nyelv és irodalom: | József Attila: A Dunánál |
Testnevelés | Hólabdázás, hócsata, szánkózás |
Földünk és környezetünk: | Kisalföld, Alpokalja természeti adottságai Dunántúli középhelység |
Történelem: | II. világháború: tengeri csaták |
Informatika: | Táblázatok létrehozása, Csapadékmegosztás szemléltetése hazánkban. |
Biológia: | A szervezet vízkiválasztása |
Fizika: | Váltakozó áram hőhatása Balesetvédelem |
Mozgókép és média ismeretek: | Víz -klipekben |
Február
Matematika: | Folyadék törtrészének %-ának kiszámítása szöveges feladatok megoldása |
Testnevelés | Hólabdázás, hócsata, szánkózás |
Földünk és környezetünk: | Északi-középhegység természeti adottságok - Budapest |
Történelem: | Csatahajók, búvárhajók, tengeri fegyverek a II. világháborúban |
Technika és életvitel: | Konyha-alkalmazása, tápanyagokban való jel. |
Angol/Német nyelv: | Fogságban Wattenmeer |
Biológia: | Víz a szervezetben A belső környezet állandósága |
Mozgókép és média ismeretek:: | Vízzel kapcsolatos filmek forgatása |
Március
Matematika: | Forgásszimmetrikus alakzatok: pl:hópehely |
Földünk és környezetünk: | Közlekedés |
Történelem: | Csendes - óceán , Hadműveletek szigetvilág bevétele |
Technika és életvitel: | Környezet hatása egészségünkre - a vizek szennyezése |
Angol/Német nyelv: | Trinkwasser (ivóvíz) Ferien an der Nordsee (Északi tenger) |
Biológia: | Környezetvédelem: ivóvíz |
Fizika: | Nap-fény, energiaváltozás, - a víz fénytanilag sűrűbb |
Mozgókép és média ismeretek: | Vízzel kapcsolatos filmek forgatása |
Április
Matematika: | Középpontos használóság: folyó szélességének meghatározása |
Földünk és környezetünk: | Idegen forgalmunk Megyénk földrajza Lakóhelyünk földrajza |
Történelem: | Az óceán és a H-bomba kísérletek |
Technika és életvitel: | Közlekedés - Vízi közlekedés kialakulása, jelentősége |
Fizika: | Fény terjedése, sebessége - vízben Kép kialakulása - víztükör |
Mozgókép -és média ismeretek | Cikkek írása, különböző műfajokban Oroszlány felszíni vizeinek állapotáról |
Május - Június
Az év végi ismételésnél a korábbi témákat újból tárgyaljuk.
Matematika: | Grafikonok készítése: víz hőmérsékletének változása, folyó vízállása |
Magyar nyelv és irodalom: | Szimbolizmus |
Történelem: | Folyóparti óriásüzemek a Kádár rendszerben Vízvédelem - környezetvédelem |
Technika és életvitel: | Kertészkedés- A víz szerepe a növényápolásban |
Angol/Német nyelv: | Race to the sonth Pole |
Fizika: | Fénytörés - víz -levegő hatására -szigonnyal halra célzás -optikai eszközök használata |
Mozgókép -és média ismeretek | Cikkek írása, különböző műfajokban Oroszlány felszíni vizeinek állapotáról |